Ana SayfaSEOSayfa hızı nasıl kontrol edilir: Araçlar ve öneriler

Sayfa hızı nasıl kontrol edilir: Araçlar ve öneriler

Sayfa hızı, Google’da iyi bir sıralama alıp almadığınızı belirleyen faktörlerden biridir. Sayfa hızı bir sıralama faktörüdür ve önemi artmaya devam etmektedir. Bu yazıda, sayfa hızınızı nasıl kontrol edeceğinizi ve hangi araçların tam da bunu yapmanıza yardımcı olabileceğini tartışacağız. Okumaya devam etmek! 

Sayfa hızı SEO için neden önemlidir?

Yeni başlayanlar için, hızlı bir web sitesi,   yavaş olandan çok daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlar. Araştırmalar, insanların daha yavaş sitelerden çok fazla satın almadıklarını defalarca göstermiştir. Ayrıca yavaş sitelerde çok fazla okumaz veya etkileşimde bulunmazlar. Bu, web sayfalarınızın hızının olabildiğince iyi olduğundan emin olmak için kendi başına yeterli bir neden olmalıdır.

Kullanıcılar için daha iyi olmanın ötesinde, daha hızlı web sitelerinin arama motorları için taranması, işlenmesi ve dizine eklenmesi daha kolay olabilir. Bu, gönderilerinizin arama sonuçlarında görünmesinin daha az zaman alacağı anlamına gelir. Ve performans gösterme ve daha iyi sıralama yapma olasılıkları daha yüksek olacak.

Sayfa hızı tek bir metrik değildir

Sayfa hızı kavramı ve önemi hakkında kapsamlı bir yazı yazdık . Uzun lafın kısası, sayfa hızı tek bir metrik değildir. Sayfa hızını “bu sayfa 5 saniyede açılıyor” gibi düşünmemelisiniz.

Bunun nedeni, bir web sayfasının yüklenme hızını etkileyen çeşitli faktörlerin karmaşıklığıdır. Bu faktörlerden bazıları, web sunucunuzun altyapısı, kullanıcılarınızın internet bağlantılarının kalitesi ve web sitenizin teknik kurulumudur (yani: temalar, eklentiler). Ve bir sayfanın kesin yükleme hızını belirlemek de mümkün değildir. 

Tüm bunları “tamamen dolana kadar geçen süre” gibi bir şeye basitleştirmeye çalışsanız bile, buna kullanışlı bir sayı vermek yine de zordur. Örneğin sayfanızın 5 saniyede yüklendiğini gösteren bir analiz yapabilirsiniz. Ancak bu sayı, kullanıcılarınızın yalnızca bir yüzdesi için geçerli olabilir. Web sunucunuzdan uzakta yaşayan, daha yavaş bir internet bağlantısı olan ve daha yavaş bir cihaz kullanan biri, daha uzun bir yükleme süresi yaşayacaktır.

Bunun yerine, sayfa hızını web sitenizin sağladığı kullanıcı deneyiminin bir parçası olarak düşünmenizi tavsiye ederiz. Sayfa hızı ve kullanıcı deneyimi el ele gider.

Bir sayfanın daha hızlı yükleniyormuş gibi “hissetmesini” sağlayın

İdeal bir dünyada, arama sonuç sayfasındaki bir bağlantıya tıklardık ve web sayfası anında gözümüzün önüne gelirdi. Ancak teknolojilerimizin henüz o noktaya gelmediğini hepimiz biliyoruz. Aynı zamanda, günümüzde web siteleri inanılmaz derecede karmaşık, web sayfaları ağırlaşıyor ve yüklenmesi zorlaşıyor. 

Artık web sitesi sahipleri için zorluk, yalnızca sayfaların daha hızlı yüklenmesini sağlamak değil, aynı zamanda ziyaretçilere sayfanın gerçekten hızlı olduğu “algısını” vermektir. Aslında, bir sayfanın hızlı olduğu “algısını” iletebilmek, ziyaretçilerin web sitenizde edindikleri “deneyim” ile bağlantılı olduğundan çok önemlidir. Bu hızlı yüklenen sayfa “algısını” oluşturmak için, web sayfalarının yüklenme sürecini kavramak iyidir.

Web sayfası yükleme işlemi 101

Bir bağlantıya tıkladığınız veya URL çubuğunuzdaki ‘enter’ tuşuna bastığınız andan itibaren, istediğiniz sayfayı yüklemek için bir süreç başlar. Bu süreç birçok parça içerir, ancak bunlar şuna benzeyen birkaç aşamada gruplandırılabilir:

Web sayfasının yükleme sürecinin 4 aşaması, şunları içerir: DNS araması ve TCP bağlantı aşaması, HTTP İstek ve Yanıt aşaması, Sunucu yanıt aşaması ve İstemci tarafı oluşturma aşaması.
Google’ın site hızı belgelerindeki “bir saniyelik zaman çizelgesi”  .

Lütfen yukarıdaki modelin, içeriğin ekranın üst kısmına iletilmesini ve oluşturulmasını ifade ettiğini unutmayın. Model aynı zamanda mobil merkezlidir.

Google’ın dokümantasyonu bu aşamaların zamanlamaları konusunda biraz iddialı olsa da , model faydalıdır. Temel olarak süreç, yüklemenin üç aşamasında açıklanabilir. Şimdi bu üç aşamayı ve bunların sayfalarınız için ne anlama geldiğini tartışalım.

Ağ aşaması

DNS arama ve TCP bağlantısı : Çok fazla ayrıntıya girmeden, bunların web sunucunuz ile kullanıcının cihazı arasında iletişim kurmak için kullanılan protokoller olduğunu anlayabilirsiniz. Esasen, internet üzerinden veri aktarımını mümkün kılan şeyler bunlardır.

Genel olarak konuşursak, burada olanlar üzerinde çok fazla kontrolünüz yok. Sürecin bu kısmını ölçmek veya etkilemek de zordur. Ancak CDN, akıllı yönlendirme vb. dahil olmak üzere bu süreci hızlandırmak için var olan teknolojilerin olduğunu belirtmekte fayda var. Ancak bu teknolojiler, geniş uluslararası kitlelere hizmet veren siteler için daha kullanışlıdır. Çoğunlukla yerel kitlelere hizmet veren bir siteniz varsa, sayfalarınızı hızlandırmak için yapabileceğiniz başka şeyler de var.

Sunucu yanıt aşaması

HTTP isteği ve yanıtı : Bir bağlantı kurulduktan sonra, kullanıcınızın cihazı web sunucunuza sayfayı ve beraberindeki dosyaları ve içeriği soran bir istek gönderir. Web sunucunuz bu talebi işlemeli ve istenen içeriği hazırlamalıdır. Barındırma altyapınızın, web sunucunuzun ve bir CDN’nin kullanılabilirliğinin bu aşamada etkisi vardır.

Sunucu yanıt süresi : Sunucu yanıt süresi, ağ taşıma süresi hariç, bir sunucunun ilk HTML’yi döndürmesi için geçen süreyi ifade eder. Bu aşama, web sunucunuzun bilgileri ne kadar hızlı döndürebileceği ile ilgilidir. Barındırma altyapınız, web sunucunuz, temalarınız ve eklentileriniz bu aşamayı etkileyebilir.

Tarayıcı oluşturma aşaması

İstemci tarafı işleme : Bu aşama, sayfanın oluşturulması, düzenlenmesi, renklendirilmesi ve görüntülenmesi gereken yerdir. Resimlerin yüklenme şekli, JavaScript ve CSS’nin işlenme şekli ve sayfanızdaki her bir HTML etiketi, öğelerin yüklenme hızını etkiler. Temalar ve eklentiler ayrıca oluşturulacak ek öğeler ekler.

Herhangi bir sayfadaki varlıkların, içeriğin ve öğelerin (yani: düğmelerin) sırayla yüklendiğini bilmek güzel . Önce sayfanın üst kısmına yakın öğelerin önceliklendirileceğini, ardından sayfanın altına yakın öğelerin daha sonra yükleneceğini hayal edebilirsiniz. Google’ın çeşitli belgelerde ekranın üst kısmındaki içeriğin önemini vurgulamasının nedeni de budur – kullanıcıların bir sayfayla mümkün olan en kısa sürede etkileşim kurmaya başlamasını sağlar. Ek olarak, bir sayfanın üst kısmına hızlı bir şekilde içerik yükleyebilmek, sayfanın hızlı yüklendiği algısını da verir.

Sayfa hızını kontrol ederken dikkat edilmesi gereken metrikler

Google, 2021’den bu yana, web sitelerinin hızını ve kullanıcı deneyimini ölçmek için bir dizi ölçüm olan ve Google’ın temel algoritma güncellemesinde yerini alan Önemli Web Verileri’ni kullanıma sundu. Temelde Önemli Web Verileri, bir web sayfasının üç yönüne bakar: yükleme performansı, etkileşim ve görsel kararlılık.

  • Yükleme – En Büyük İçerikli Boyama (LCP): En önemli içerik parçasının ekranda görünmesinin ne kadar sürdüğünü ölçer. 
  • Etkileşim – İlk Giriş Gecikmesi (FID): Sayfanın ilk kullanıcı etkileşimine ne kadar hızlı yanıt verebileceğini ölçer.
  • Görsel Denge – Kümülatif Düzen Kayması (CLS): Sayfanızdaki görsel öğelerin kararlılığını ölçer. Yani yükleme sırasında ekranda eşyalar hareket ediyor mu?
Önemli Web Verilerindeki Metrikler

Sayfa performansınızı SEO için optimize ederken, bu üç metrik dikkat edilmesi gereken en önemli şeydir. Önemli Web Verilerini geçmek için, sayfanızın tüm bu üç ölçüm için yeşil bir “puan” alması gerekir. Sayfanızın geçmesi için gerçek dünyadaki kullanıcılarınızın en az %75’inin yeşil “puan” alması gerektiğini bilmek güzel.

Google’dan John Mueller , sitenizin sayfa deneyimi sıralama sinyallerinden faydalanmasını istiyorsanız, üç ölçümün de yeşil görünmesi gerektiğini söyledi . Sitenizi yeşil puanlar alacak şekilde optimize etmemelisiniz, ancak yeşil puanlara sahip olmak ziyaretçileriniz için faydalı olacaktır. Her şey mutlu ziyaretçiler ve elbette harika içerikle ilgili!

Diğer ilginç ölçümler

Bu üç metriğe ek olarak şunlara da bakmak ilginç olabilir:

  • İlk bayta kadar geçen süre (TTFB) : Sunucunun bazı bilgilerle yanıt vermesinin ne kadar sürdüğünü ölçer. Ön ucunuz hızla parıldasa bile, bu sizi ayakta tutacaktır. 
  • İlk içerik dolu boyama (FCP) : Önemli görsel içeriğin (ör. bir kahraman resmi veya bir sayfa başlığı) ekranda görünmesinin ne kadar sürdüğünü ölçer. 
  • Etkileşime kadar geçen süre : Deneyimin görünür hale gelmesinin ve kullanıcının girişine tepki vermesinin  ne kadar sürdüğünü ölçer .

Bahsedilen metriklerin tümü, “yüklenmesi ne kadar sürdü” den çok daha karmaşık metriklerdir. Ve belki daha da önemlisi, kullanıcı merkezli bir odağa sahipler. Bu ölçümleri geliştirmek, SEO için çok önemli olan kullanıcı memnuniyeti ile doğrudan ilişkili olmalıdır .

Bu metrikler hakkında daha fazla bilgiyi Google’ın belgelerinde okuyabilirsiniz .

Pratik olun: Sayfa hızınızı nasıl kontrol edebilirsiniz?

Artık sayfa hızı kavramı ve web yükleme süreci hakkında temel bilgilere sahip olduğunuza göre, pratik yapmanın ve sayfa hızınızı kontrol etmek için araçlara dalmanın zamanı geldi.

En iyi arkadaşlarınız Google Search Console ve PageSpeed ​​Insights’tır.

Google Arama Konsolu

Temel olarak, Önemli Web Verileri ve diğer sayfa performansı ölçümleriyle ilgili veriler, PageSpeed ​​Insights’tan alınır. Ancak, PageSpeed ​​Insights’a girmeden önce sizi Google Search Console’a (GSC) yönlendirmek istiyoruz. 

Arama sıralamasında rekabet avantajı elde etmek için sayfa hızınızı artırmaya çalıştığınızı varsayarsak, muhtemelen Search Console’u zaten çok kullanıyorsunuzdur. Araç yalnızca arama performansınıza ilişkin bir genel bakış sunmakla kalmaz, aynı zamanda sayfalarınızın sayfa deneyimi standartlarına göre nasıl performans gösterdiğine dair harika bir genel bakış sağlar. 

Bu raporu görmek için Google Search Console’a gidin ve sol gezinme çubuğunda “Sayfa deneyimi”ni arayın. Mobil ve masaüstü sayfalarınızın nasıl performans gösterdiğine dair bir genel bakış görmelisiniz.

Google Search Console’daki Sayfa deneyimine genel bakış

“Önemli Web Verileri” sekmesine bir göz atın. Orada, başarısız oldukları kategorilerde uygun bir şekilde gruplanmış olan ve Core Web Vitals’ta başarısız olan URL’lerin bir listesini bulacaksınız. 

Bu harika çünkü araç size üzerinde çalışmanız gereken bağlantıların genel bir görünümünü sunuyor. Ayrıca, bu URL’ler için hedeflerinizin ne olduğunu zaten önceden biliyorsunuz. Örneğin, bir sayfanın LCP puanını mı yoksa CLS puanını mı yükseltmeniz gerektiğini biliyorsunuz.

Önemli Web Verileri başarısız olan URL gruplarının listeleri

Bu gruplardan birine tıklamak, GSC’den performanslarına bağlı olarak size birkaç URL grubu göstermesini isteyecektir. Örneğin, aşağıdaki ekran görüntüsünde Search Console, farklı LCP puanlarına göre gruplandırılmış, düşük LCP puanlarına sahip URL’leri gösteriyor.

Bu gruplardan birine tıkladığınızda, sağ çubuğunuzda URL’lerin tam listesi gösterilir. Ve bir URL’ye tıklarsanız, sizi PageSpeed ​​Insights’ta sayfanın denetimine götüren bir bağlantı içeren bir kutu görünür.

Sayfa Hızı Bilgileri

Yukarıda belirttiğimiz gibi, PageSpeed ​​Insights size sayfa performansınızla ilgili veriler sağlar. Ölçümleri Önemli Web Verileri’nde ve belirli bir sayfanın diğer ölçümlerinde bulacaksınız. 

Sayfa performansınızı iyileştirmek için çalışmak istiyorsanız, bu inanılmaz derecede yararlı bir araçtır. Web sitenizin gerçek kullanıcı ölçümlerini doğrudan Google’dan sağlar.

Bu, PageSpeed ​​Insights'taki bir sayfa denetiminin ekran görüntüsüdür.  Size bir sayfanın Önemli Web Verileri puanını ve İlk İçerik Doldurma, Sonraki Boyama ile Etkileşim ve İlk Bayt Süresi gibi diğer ölçümleri gösterir.
yoast.com için PageSpeed ​​Insights sonuçları

Biraz aşağı kaydırırsanız, sayfanızın Önemli Web Verileri’nde başarısız olmasının nedenlerini size sağlayan bir teşhis bulacaksınız. Burada listelenen nedenler bir sayfaya özgüdür ve üçüncü taraf kod fazlalığı, JavaScript hatası, önbelleğe alma eksikliği vb. arasında değişebilir.

Araç ayrıca sayfanızı optimize etmek için “Fırsatlar” bölümünde bulabileceğiniz öneriler sunar. Bunlar iyi başlangıç ​​noktalarıdır ve hız optimizasyonuna yeni başladığınızda yardımcı olabilirler. Ancak, bu önerileri uygulamanızın sayfanızın daha hızlı yüklenmesine yardımcı olabileceğini, ancak performans puanını doğrudan etkilemeyebileceğini bilmekte fayda var. Burada listelenenlerin dışında yapabileceğiniz başka şeyler de var.

Daha gelişmiş araçlar

Sayfa hızı optimizasyonunda yeniyseniz, Google Search Console ve PageSpeed ​​Insights muhtemelen çalışmaya başlamanız için size yeterli bilgiyi verir. Bu bölüm, daha fazla veriye sahip olmak ve web sitelerinin performansını daha derinlemesine incelemek isteyenler için daha kullanışlıdır.

Sunucu performansını kontrol etmek için araçlar

Bu araçlar, sunucu donanımının, veritabanlarının ve betiklerin performansına odaklanır. Barındırma sağlayıcınızdan veya teknik ekibinizden yardım istemeniz gerekebilir.

Sitenizin nasıl davrandığını ve ‘içeriden’ yanıt verdiğini izleyen NewRelic veya DataDog gibi araçlarla sunucunun performansını kontrol edebiliriz .

Yavaş veritabanı sorguları ve yavaş betikler gibi şeylerle ilgili çizelgeler ve ölçümler sağlayacaklar. Bu bilgilerle donanmış olarak, barındırma hizmetinizin sıfır olup olmadığını ve temanızda/eklentilerinizde/komut dosyalarınızda kod değişiklikleri yapmanız gerekip gerekmediğini daha iyi anlayabilirsiniz.

WordPress’in de bu tür analizler yapmak için bazı harika eklentileri var. Query Monitor’ü kontrol etmenizi öneririz . Temalarınız, eklentileriniz veya ortamlarınız olsun, WordPress’in hangi bitlerinin sizi yavaşlatabileceğine dair bazı harika bilgiler sağlar.

Sayfa performansını kontrol etmek için başka bir araç

Bakılması ilginç olabilecek başka bir araç da WebPageTest.org’dur . Bu araç, sayfanızın çeşitli ağ ve cihaz türlerinde nasıl performans gösterdiğini test etmenizi sağlar.

Bu aracın ilginç bir özelliği “şelale” görünümüdür. Temel olarak, size bir sayfadaki tüm varlıkların yüklenmesinin ne kadar sürdüğüne dair bir genel bakış sunar. Bu, özellikle optimizasyon fırsatlarını belirlemek için ayrıntılı teşhis istiyorsanız yararlı olabilir.

Örneğin aşağıdaki görsel Yoast.com ana sayfasının şelale görünümüdür. İlk başta oldukça ürkütücü görünüyor, ancak testi kendiniz yaptığınızda anlamak daha kolay hale geliyor. Daha önce bahsettiğimiz yükleme işleminin aşamalarının modelini hatırlıyor musunuz? Bu şelale görünümü bize ilk aşamanın (DNS araması ve TCP bağlantısı) tamamlanmasının yaklaşık 0,55 saniye sürdüğünü söyler. Ardından, HTML dosyası web sunucusundan tarayıcıya gönderilir (ancak işlenmez) ve ardından diğer varlıklara gönderilir.

yoast.com için WebPageTest.org sonuçları

Saha verileri ve Laboratuvar verileri

Artık sayfa hızınızı kontrol etmek için doğru araçlarla donatıldığınıza göre, bu araçların verilerini nasıl aldığından bahsedelim.

Önemli Web Verileri’ndeki ölçümler sahada ölçülebilir ve gerçek dünyadaki ziyaretçilerinizin edindiği deneyimi yansıtır. Bu nedenle Google, size izin vermeden önce gerçek ziyaretçilerinizin en az %75’inin iyi bir sayfa performansı elde etmesini şart koşuyor. Size gerçek kullanıcılardan saha verileri vermesi için PageSpeed ​​Insights’a güvenebilirsiniz.

Buna karşılık, WebPageTest.org gibi bir araç, önceden tanımlanmış cihazlar ve ağ ayarları ile kontrollü bir ortamda testler yürütür ve verileri toplar.

Gerçek dünya kullanıcı deneyimini yakaladığı için saha verilerinin önemini biliyor ve anlıyoruz. Kullanıcılarınızın neyle mücadele ettiğini anlamanıza yardımcı olur. Ancak, saha verileri söz konusu olduğunda, sınırlı hata ayıklama yetenekleriniz olması sorunuyla karşılaşırsınız. Her kullanıcı farklı olduğundan, uyguladığınız değişikliklerin etkili olup olmadığını kesin olarak belirlemek zordur.

Öte yandan, laboratuvar testleri ile olabildiğince çok faktörü kontrol edebilirsiniz, böylece sonuçlar tutarlı ve tekrarlanabilir olur. Ve saha verileri gerçek dünya deneyiminden elde edildiğinden, bunu ancak kullanıcılar sayfanıza girip yükleyebildiklerinde yapabilir . Laboratuvar verileri, optimizasyon fırsatlarını belirlemeye yardımcı olabilir ve sitenizi daha geniş bir kitle için daha erişilebilir hale getirmeye yardımcı olabilir. Diyelim ki amacınız, gerçekten yavaş bir bağlantıya sahip kullanıcıların sitenize erişebilmesi için sitenizi optimize etmek. Laboratuvar testleri yapmak, geliştirmek için neler yapabileceğiniz konusunda fikir verebilir.

Hangisine öncelik vermeli?

Genel olarak, bir sayfada hem saha hem de laboratuvar verileriniz varsa, saha verilerini kullanmaya öncelik vermeli ve optimizasyon çalışmalarınızı buna göre yapmalısınız. Bu, Google Search Console ve PageSpeed ​​Insights’taki verilere bakmak anlamına gelir. Google ayrıca saha verilerine öncelik verilmesini önerir . Saha verileri, gerçek dünyadaki kullanıcıların edindiği deneyimi yansıttığından, hangi sorunlarla karşılaştıklarını ve bunları düzeltmek için ne yapmanız gerektiğini daha iyi anlayabilirsiniz.

Sonuç

Sayfa hızınızı nasıl kontrol edeceğinizi öğrenmek zor olmak zorunda değil. Sayfa hızı optimizasyonuna yeni başlıyorsanız, Google Search Console ve PageSpeed ​​Insights’a bakın. Bu araçlar, hangi sayfaların Önemli Web Verileri’ne düştüğü ve gerçek kullanıcıların sayfanızı nasıl deneyimlediği konusunda size fikir verecektir.

Oradan, sayfalarınızdaki eksiklikleri belirleyin ve çabalarınızı, Önemli Web Verilerini geçmek için sayfalarınızı optimize etmeye odaklayın. Google’ın PageSpeed ​​Insights’ta verdiği öneriler size iyi bir başlangıç ​​noktası sağlayabilir. Ancak, her zaman onlara güvenmeyin. Yapabileceğiniz daha çok şey var!

Tepkinizi gösterin
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Orhan
Orhanhttp://wphub.com.tr
#YapayZeka #WordPress #Güvenlik #SEO
Hazır haber blog sitesi
- reklam -
4 1 oy
Makale Değerlendirmesi
Subscribe
Bildir
guest
0 Yorum
Satır İçi Geri Bildirimler
Tüm yorumları görüntüle

İlgili Yayınlar

SEMrush Rank Nedir?

SEMrush Rank, SEMrush adlı bir SEO ve dijital pazarlama aracı tarafından sunulan bir metriktir. SEMrush Rank, bir web sitesinin SEMrush tarafından tahmin edilen popülarite...

SEOquake “L” İfadesi Nedir?

Daha önce "SEOquake LD İfadesi Nedir?" hakkında yazdığım yazıda SEOquake genel olarak ne olduğundan da bahsetmiştim. SEOquake eklentisi "L" ifadesiyle ilgili olarak "Link" anlamına...

SEOquake “LD” İfadesi Nedir?

SEOquake nedir? SEOquake, web sitelerinin SEO performansını analiz etmek ve değerlendirmek için kullanılan bir tarayıcı eklentisidir. Bu eklenti, Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera ve diğer...

Popüler WordPress SEO Eklentileri: En İyi 9 SEO Eklentisi

Yoast SEO Yoast SEO, en popüler ve yaygın olarak kullanılan WordPress SEO eklentilerinden biridir. Kapsamlı özellikleri, kullanıcı dostu arayüzü ve SEO optimizasyonu için güçlü araçlarıyla...

Semrush Alan Adı Sıralaması Nedir?

Semrush Alan Adı Sıralaması, bir internet sitesinin Semrush aracılığıyla belirlenen organik arama trafiği için sıralamasını gösteren bir metriktir. Bu sıralama, bir internet sitesinin organik...

Okumaya Devam Edin

0
Konuyla ilgili düşünceleriniz varsa almak isterim, lütfen yorum yapın.x