Dijital pazarlama stratejisi nedir?
Dijital pazarlama stratejisi, bir şirketin hedef kitle, değer önerisi ve marka sesi gibi temel unsurlar da dahil olmak üzere çevrimiçi olarak müşterilere nasıl ulaşacağını ve onları nasıl dönüştüreceğini ayrıntılarıyla anlatan yazılı bir plandır. Genel bir pazarlama stratejisiyle karşılaştırıldığında, genellikle dijital kanallara ve bunlarda kullanılan taktiklere yoğun bir şekilde odaklanır.
Tipik olarak, bir şirket lansmandan önce bir dijital pazarlama stratejisi oluşturur, ancak bu stratejiler herhangi bir zamanda oluşturulabilir ve güncellenebilir.
Dijital pazarlama stratejisi ve dijital pazarlama taktikleri
Dijital pazarlama stratejisi, kendi başına potansiyel müşterilere ulaşmanın bir yolu değildir. Aksine, bir strateji, müşterilere ulaşmak için kullanacağınız bir dizi taktik ortaya koyar. Örneğin, Instagram’da reklam yayınlamak bir dijital pazarlama taktiğidir ve sosyal medya reklamcılığına yatırım yapıp yapmama kararı – ve bunun nedeni – dijital pazarlama stratejisinin bir parçasıdır.
Dijital pazarlama taktiği türleri
Dijital bir stratejiye yaklaşmanın bir yolu, kullanabileceğiniz tüm taktikleri göz önünde bulundurmak ve hangisinin işinize ve müşterinize en uygun olduğuna karar vermektir.
En yaygın ve etkili dijital pazarlama taktikleri şunlardır:
SEO
SEO (arama motoru optimizasyonu), web sitenizi alakalı arama motoru sonuçlarında görünecek şekilde optimize etme işlemidir. Shopify’da SEO kıdemli uzmanı Greg Bernhardt, “SEO, tüketicinin bir ihtiyacının olduğu ve sizi çözüm için bulduğu mükemmel bir gelen pazarlama biçimidir” diyor.
“SEO, teklifinizin alaka düzeyini ve değerini arama motorlarına iletmek için web içeriğinizi konumlandırmakla ilgilidir, bu motorlar daha sonra aldıkları aramayı sunduğunuz çözümle daha iyi eşleştirebilir.”
SEO’nun üç ana alanı şunlardır:
- Sayfa içi SEO. Bu, web sitenizdeki tüm yazılı içeriğin (sayfa başlıklarından ürün açıklamalarına ve blog makalelerine kadar) arama terimleri veya anahtar kelimeler açısından zengin olmasını sağlamayı içerir.
- Site dışı SEO. Site dışı SEO uygulaması, ürününüz veya markanız etrafında harici otorite oluşturmakla ilgilidir. Layman’ın terimleriyle, bu, diğer kaynaklar (geleneksel medyadan sosyal medyaya) ürününüze veya hizmetlerinize (geri bağlantılar olarak bilinir) bağlantı verdiğinde gerçekleştirilir.
- Teknik SEO. Bunlar, web sitenizin sıralamaya girmesiyle ilgili teknik yönlerdir. Bu, site yükleme hızından ürün sayfalarınızın dizine eklenme biçimine kadar her şeyi kapsayabilir.
Örneğin, paddle board şirketi Maddle, SEO’yu bir taktik olarak yürütecekse, ürün sayfalarını “kırmızı şişme paddle board” gibi anahtar kelimeleri içerecek şekilde güncellemek gibi sayfa içi SEO taktikleriyle başlayabilir, ardından potansiyel müşterilerinin “Quebec’teki en iyi kürek sörfü noktaları” gibi ilginizi çekecektir.
Bu arada saha dışı taktikler, açık hava ile ilgili yayınları e-postayla göndermeyi ve bir tatil hediyesi rehberi makalesine bir ürün önerisi getirmeyi kapsayabilir. Teknik açıdan Maddle, tüm ürün sayfalarının Google tarafından erişilebilir olduğundan ve optimize edilmiş ürün resimleri aracılığıyla site performansının ele alınmasıyla birlikte dizine eklendiğinden emin olmak ister. Bazı SEO taktikleri şirket içinde daha kolay yürütülürken, bazıları harici uzmanlıktan yararlanır.
Eposta pazarlama
E-posta pazarlaması, müşterilerinizin e-postalarını yakalama ve ardından onlara düzenli olarak e-posta gönderme uygulamasıdır.
Harika e-posta pazarlaması, e-postaları yakalama stratejisiyle başlar. Bunları ödeme noktasında yakalayabilmenize rağmen, nihayetinde e-postaları bir müşterinin yolculuğunun başlarında yakalamak isteyeceksiniz. Bu nedenle birçok e-ticaret sitesi, bir müşteri e-postası karşılığında ilk kez alıcı indirimi sunar.
Müşterilere e-posta göndermek, otomatik bir dizi e-posta göndermeyi (“pazarlama otomasyonu” olarak bilinir) veya aylık bir haber bülteni veya sezonluk bir kampanya gibi düzenli bir sıklıkta zamanında e-posta göndermeyi gerektirebilir.
Örneğin DUER , e-posta karşılığında müşterilerine ücretsiz bir pantolon beden rehberi sunuyor. Müşteri indirdikten sonra, daha önce satın alıp almadığına bağlı olarak bir dizi otomatik e-postanın yanı sıra satış ve yeni ürün duyuruları gönderilir.
Bağlı pazarlama
Bağlı kuruluş pazarlaması , insanlara (bu amaçla “bağlı kuruluşlara”) işletmenize yeni müşteriler yönlendirdiklerinde bir komisyon ödemeyi içerir. Komisyon, satış yüzdesi (örneğin, ilk siparişlerinin %15’i) veya sabit bir miktar (örneğin, satış başına 10 ABD doları) olabilir.
En yaygın bağlı kuruluş ilişkileri, endüstri yayınlarıyla olanlardır. Örneğin, AG Care gibi bir saç bakım markasıysanız, Well and Good veya Vogue ile satış ortaklığı ilişkileri kurabilirsiniz ; bu, ürünlerinizi gözden geçirme veya özetlere dahil etme konusunda teşvik edici olabilir.
Not: Bağlı kuruluş ilişkilerinden yararlanan web sitelerinin bunu web sitelerinde açıklamaları gerekmektedir. Bağlı kuruluş programlarına katılan markalar da bunu genellikle web sitelerinde, örneğin AG Care’in İşbirlikçi sayfasında listeler .
Etkileyici pazarlama
Influencer pazarlama, başkalarını markanızı/ürünlerinizi paylaşmaya teşvik etmeye odaklandığı için bağlı kuruluş pazarlamasına benzer. Bununla birlikte, bağlı kuruluş programları genellikle diğer web sitelerine odaklanırken, etkileyici pazarlama, kendi geniş takipçileri olan bireylerle ortaklık kurmaya odaklanır.
Bu pazarlama biçimi oldukça etkili olabilir çünkü etkileyiciler genellikle tavsiyelerine yüksek düzeyde güven duyan kitleler oluşturur. Bu aynı zamanda, etkileyicilerin hangi markalarla çalıştıkları konusunda daha seçici olma eğiliminde oldukları ve onlarla kişisel bir bağ hissetmek istedikleri anlamına gelir.
Influencer anlaşmaları genellikle devam eden komisyonlar yerine “sponsorlu gönderiler” için tek seferlik ödemeler olarak çalışır. Ancak bu endüstri sürekli gelişiyor ve etkileyiciler ve markalar her zaman birlikte çalışmanın yeni yollarını deniyor. Influencer’larla ortaklık kurmayı uman bir markaysanız Shopify uygulaması Collabs’a göz atın.
Sosyal medya pazarlamacılığı
Sosyal medya pazarlaması, müşterilerinize sosyal medya platformlarında ulaşma pratiğidir. Sosyal medya pazarlama stratejinizi planlarken keşfedeceğiniz iki ana yol vardır : organik ve ücretli.
Organik sosyal medya pazarlaması, reklam desteği olmadan takipçilerinizi büyütmek anlamına gelir. Tipik olarak bu, şirketinizin hesabından faydalı, ilgi çekici veya viral içeriklerin paylaşılmasını içerir. TikTok gibi tavsiyeye dayalı sosyal medyadaki artışla birlikte, TikTok’un algoritmalarının içeriğinizi sizi zaten takip etmeyen birine gösterme olasılığı çok daha yüksek olduğundan, bu eskisinden daha kolay hale geldi. Ancak yine de başarılı olmak için içerik oluşturmaya büyük bir yatırım yapılması gerekiyor.
Ücretli sosyal medya pazarlaması, takipçilerinizi büyütmeyi bir kenara bırakmak ve bunun yerine insanlara reklamlar aracılığıyla ulaşmak için ödeme yapmak anlamına gelir. Bir dijital reklam biçimidir. Bunun avantajları arasında daha fazla özel, belirli kitle hedefleme, yeni içeriğe daha az ihtiyaç ve harekete geçirici mesajlarla içerik sunabilme (ör. “Şimdi alışveriş yapın”) yer alır. Elbette dezavantajı, bunun için ödeme yapmanız gerektiğidir. insanların reklamlarınızı görmesini sağlar, bu da maliyetli olabilir.
Arama motoru pazarlaması (tıklama başına ödeme)
SEM veya tıklama başına ödeme olarak da adlandırılan arama motoru pazarlamacılığı , arama sonuçlarında görünmek için ödeme yaptığınız zamandır. Bu son derece etkili olabilir, çünkü insanları ürününüze neden ihtiyaç duydukları konusunda eğitmeyi gerektiren diğer taktiklerin (talep oluşturma olarak bilinir) aksine, halihazırda aktif olarak ürününüzü arayan insanlara ulaşmanızı sağlar (talep yakalama olarak bilinir). Örneğin Native , insanlar “doğal deodorant” araması yaptığında gösterilecek reklamlar yayınlar. Bu, yeni müşteriler kazanmanın son derece verimli bir yolu olabilir.
Dijital pazarlama stratejisi nasıl oluşturulur?
İlk dijital pazarlama stratejinizde kullanılacak taktikleri seçmek için bir dizi faktörü göz önünde bulundurun:
- Ürün kategoriniz yeni mi yoksa mevcut mu? Yeniyse sosyal medyada insanların dikkatini çekebilir. Varsa, alışveriş yapanlar muhtemelen Google’da onu (veya buna benzer bir şeyi) arıyordur ve medya kuruluşlarının ilgili satış ortağı fırsatları olabilir.
- Kitleniz nasıl iletişim kurmak istiyor? E-postayı tercih edeceklerini düşünüyorsanız, bu taktiği düşünün, ancak sosyal medyayı tercih ederlerse oradan başlayın. Bu anlayış müşteri araştırmasından çıkabilir.
- Kaç taktik için bütçeniz ve kapasiteniz var? Dijital pazarlamacılar için aynı anda ikiden fazla taktiği etkili bir şekilde denetlemek zor olabilir. Tek kişilik bir ekipseniz iki kişiyle başlayın ve ekibinizi veya bütçenizi büyütmek için yeriniz varsa daha fazlasını ekleyin.
- Ne elde etmek istiyorsun? Stratejinizle hangi ölçümleri taşımaya çalışıyorsunuz? Kârlı satışları artırmaya mı yoksa marka bilinirliğini artırmaya mı odaklanıyorsunuz? Farklı kanallar ve taktikler, farklı değer türleri sağlar, bu nedenle stratejinizden tam olarak ne gibi bir etki görmek istediğiniz konusunda net olmanız önemlidir. Gerçekçi pazarlama hedefleri belirlemenize yardımcı olması için kıyaslamaları araştırmayı düşünün.
Dijital pazarlama stratejinizi geliştirmek
İlk taktiklerinizi başlattığınızda, ne kadar iyi çalıştıklarını değerlendirmeye hazır olmanız önemlidir. Dijital pazarlama stratejisinin dijital olmayana göre avantajlarından biri, yerleşik geri bildirim döngüsüdür. Pazarlama stratejileri yalnızca üç ayda bir veya yılda bir gözden geçirilebilirken, Google Analytics gibi gerçek zamanlı analiz araçları sayesinde bir dijital pazarlama stratejisini her ay olduğu kadar sık ayarlayabilirsiniz .
Metriklerinize dikkat edin. Taktikleriniz başlangıçta belirlediğiniz hedefleri karşılamada ne kadar iyi? Hedeflerinizi karşılıyor veya aşıyorlarsa, ikiye katlamayı düşünebilirsiniz. Hedeflerinizi karşılamıyorlarsa, yaklaşımınızı ayarlamanız gerekebilir.
Dijital pazarlama stratejinize veri odaklı, yinelemeli bir yaklaşım benimseyerek, “başarılı olup olmayacağınız” değil, “ne zaman” meselesi olacak.
shopify.com’un katkılarıyla.