OpenAI, Kasım 2022’nin sonlarında ChatGPT’yi piyasaya sürdükten sadece birkaç gün sonra, bu sohbet botu, ödevlerde hile yapmayı gülünç derecede kolay hale getiren, ücretsiz bir makale yazma ve sınav çözme aracı olarak geniş çapta kınandı.
ABD’nin ikinci en büyük okul bölgesi olan Los Angeles Unified, hemen OpenAI’nin web sitesine okullarının ağından erişimi engelledi. Diğerleri de hızla katıldı. Ocak ayına gelindiğinde, Washington, New York, Alabama ve Virginia’dan Avustralya’daki Queensland ve New South Wales’e kadar İngilizce konuşulan dünyadaki okul bölgeleri, bu yazılımı yasaklamaya başladı.
İngiltere’deki Imperial College London ve Cambridge Üniversitesi gibi birçok önde gelen üniversite, öğrencileri ChatGPT’yi hile yapmamaları konusunda uyardı. “Bu araç hızlı ve kolay cevaplar sunabilir, ancak akademik ve ömür boyu başarı için temel olan eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirmez” diyen Jenna Lyle, New York City Eğitim Departmanı sözcüsü, Ocak başlarında Washington Post’a açıklamalarda bulundu.
Eğitim sektöründeki bu ilk panik anlaşılabilir bir durumdu. Kamuoyuna web uygulaması aracılığıyla sunulan ChatGPT, neredeyse herhangi bir konuda soruları yanıtlayabilir ve istendiğinde string teorisinden Shakespeare’e kadar çok sayıda iyi yapılandırılmış, akıcı blok metinler üretebilir. Ürettiği her makale benzersizdir ve aynı teşvikle tekrarlandığında bile yazarlığı (neredeyse) tespit etmek imkansızdır. ChatGPT, öğrencilerin öğrendiklerini nasıl test ettiğimiz olan eğitimin temelini sarsacak gibi görünüyordu.
Ancak, daha derinlemesine incelendiğinde, ChatGPT’nin eğitimi tamamen yok etmek yerine, eğitimi dönüştürebileceği anlaşılıyor. Bazı öğretmenler ve uzmanlar, ChatGPT’nin öğrencilere öğrenme sürecinde yardımcı olabileceğini ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirebileceğini düşünüyor.
ChatGPT, öğrencilerin sorularına anında yanıt verebilir ve geniş bir bilgi tabanına erişim sağlayabilir. Bu, öğrencilerin bilgiye hızlı bir şekilde ulaşmasını ve öğrenme sürecinde daha derinlemesine keşifler yapmasını sağlar. Öğrenciler, ChatGPT ile etkileşim kurarak öğrenme materyallerini daha iyi anlayabilir ve karmaşık konuları daha kolay kavrayabilirler.
Ayrıca, ChatGPT’nin öğrencilere geri bildirim sağlayabilme yeteneği, öğrenme deneyimini daha etkileşimli hale getirebilir. Öğrenciler, yazdıkları metinleri veya soruları ChatGPT’ye göndererek, doğru ve yapılandırılmış geri bildirim alabilirler. Bu, öğrencilerin yazma becerilerini geliştirmelerine ve öğrenme hatalarını düzeltmelerine yardımcı olabilir.
Bununla birlikte, ChatGPT’nin kullanımıyla ilgili bazı endişeler ve zorluklar da vardır. Öğrencilerin ChatGPT’yi yalnızca hile yapmak için kullanma olasılığı vardır ve bu, öğretmenlerin gözetim ve kontrol ihtiyacını ortaya çıkarır. Ayrıca, ChatGPT’nin doğruluk ve tarafsızlık sorunları da dikkate alınmalıdır. ChatGPT’nin ürettiği bilgilerin her zaman doğru ve güvenilir olmadığına dair bir farkındalık oluşturulmalıdır.
Sonuç olarak, ChatGPT’nin eğitimi kökten değiştirebileceği ve öğrencilere yeni öğrenme fırsatları sunabileceği söylenebilir. Ancak, bu teknolojinin etkin kullanımı için öğretmenlerin rehberlik etmesi ve denetimi önemlidir. ChatGPT’nin potansiyelinden tam olarak yararlanmak için, eğitim sistemi bu yeni aracı entegre etme ve öğrencilerin yaratıcı düşünme ve eleştirel analiz becerilerini geliştirmelerini sağlama yollarını keşfetmelidir.