back to top
Ana SayfaDijital PazarlamaPazarlama yönetimi nedir, nasıl oluşturulur?

Pazarlama yönetimi nedir, nasıl oluşturulur?

Etkili pazarlama, ürününüzü veya hizmetinizi doğru kişilere gösterir: potansiyel müşteriler ve mevcut müşteri tabanınız. Sonuç? Marka bilinirliği, olası satışlar, yönlendirmeler ve satışlar. Kulağa harika geliyor, değil mi?

Ancak iyi bir pazarlama yönetimi genellikle söylemesi yapmaktan daha kolaydır. Bu görevlere sahip olması için özel bir pazarlama müdürüyle çalışmak, pazarlama çabalarınızı artırabilir ve enerji ve zaman kazandırarak işinizi büyütmeye odaklanmanıza olanak tanır. Ayrıca, işinizin birçok alanında olduğu gibi, pazarlama yönetiminizi iyileştirmek ve optimize etmek için takip edebileceğiniz yerleşik bir süreç vardır.

Bu kısa kılavuzda, pazarlama yönetiminin ne olduğunu, pazarlama yönetimi sürecini ve nihai olarak pazarlama ekibinizi mümkün olan en etkili şekilde nasıl çalıştıracağınızı keşfedeceğiz.

Pazarlama yönetimi nedir?

Pazarlama yönetimi, çeşitli pazarlama faaliyetlerinin ve bu faaliyetlerde yer alan yöneticiler, pazarlama yönetimi uzmanları, yükleniciler ve daha fazlası gibi kişilerin kontrol ve operasyonlarını ifade eder.

İlgili aktifler genellikle şunları içerir:

  • Hedef belirleme ve pazarlama stratejileri geliştirme
  • Pazar araştırması yapmak
  • Pazarlama kampanyaları tasarlamak
  • Bir şirketin hedef pazarını belirleme
  • Çeşitli kanallarda (örn. sosyal medya, e-posta pazarlaması vb.) ve farklı ortamlarda (örn. kopya, görseller ve videolar ve podcast’ler) içerik yönetimi
  • Pazarlama stratejilerinin ve pazarlama planlarının yürütülmesi

Pazarlama yöneticileri ne yapar? 

Bir pazarlama yöneticisi, bir şirketin pazarlama planını delegasyon ve planlama yoluyla yürütmekten sorumlu olan kişidir.

İlgili aktifler genellikle şunları içerir:

  • Belirli (ve genellikle rutin) görevlerin nasıl gerçekleştirilmesi gerektiğini özetleyen standart bir işletim prosedürünün (SOP) uygulanması
  • İşletmenin hedef pazarını ve müşteri tabanını araştırmak
  • Kampanyaların oluşturulması, planlanması ve yürütülmesi
  • Sosyal medya platformlarında (ör. Instagram veya TikTok) markalı içerik oluşturma ve paylaşma
  • E-posta haber bültenleri ve kampanyalarının oluşturulmasına ve planlanmasına liderlik etmek 
  • Sayfa görünümleri, sosyal medya etkileşimi ve e-posta açılma oranları gibi temel ölçümleri izleme 
  • Marka bilinirliği oluşturmak için dijital ve/veya basılı içerik oluşturma 
  • Ek görevler ve ihtiyaçlar

Bir pazarlama müdürünün üstlenebileceği çok çeşitli görevler göz önüne alındığında, pozisyon, çeşitli platformlar (ör. Google Analytics), sosyal medya kanalları (ör. Facebook) ve en iyi pazarlama uygulamaları (ör. e-posta patlamaları göndermek için en iyi zamanlar). 

İşin türüne ve pazarlama hedeflerine bağlı olarak, pazarlama uzmanlarının arama motoru optimizasyonu (SEO), sosyal medya pazarlaması veya içerik oluşturma konularında da uzmanlığa sahip olması gerekebilir. Örneğin, bir e-ticaret işletmesi, içeriğin Google’da sıralanmasına yardımcı olmak için SEO uzmanlığı gerektirebilirken, bir etkinlik işletmesinin heyecan yaratmak ve katılımcıları çekmek için bir sosyal medya uzmanına ihtiyacı olabilir. Bir uzman, işletmenin gelir elde etmesine ve belirli alanlarda zaman içinde uzmanlık geliştirmesine yardımcı olmak için her şeyden biraz yapabilir. 

Bir pazarlama yöneticisinin görev kapsamı, şirketin büyüklüğüne veya sektörüne göre de değişebilir. Örneğin, daha büyük bir şirkette, bir pazarlama müdürü bir uzman ekibi denetleyebilir. Daha küçük bir şirkette, bir pazarlama yöneticisi görevlerin çoğunu kendisi gerçekleştirebilir.

Pazarlama yöneticilerinin yaptığı 5 şey 

Pazarlama müdürlerinin işleri işletmeye veya sektöre göre değişse de, genel olarak bir pazarlama müdürünün genel pazarlama yönetimi süreçlerine liderlik etmesini veya bu süreçlere yardımcı olmasını ve pazarlama departmanının yolunda gitmesine yardımcı olmasını bekleyebilirsiniz.

İşte pazarlama süreciyle eşleştirildiğinde nasıl görünebileceğine dair bir örnek. 

Pazarlama yönetiminin 5 adımını gösteren resim.
Resim kaynağı

1. Ürün ve pazar uyumunu değerlendirin 

Shopify Başkanı Harley Finkelstein ile yaptığı bir tartışmada Martha Stewart, girişimcilere şu ürün geliştirme tavsiyesini verdi: “Müşterinin buna ihtiyacı var mı? Müşteri istiyor mu? İş veya ürün fikri bu iki sorudan herhangi birine evet yanıtı veriyorsa, muhtemelen başarılı olacak bir şey üzerindesinizdir.” Müşterilerin, ürünlerinizin ihtiyaçlarını ve isteklerini nasıl karşıladıklarını anlamalarını sağlamak pazarlama müdürünün sorumluluğundadır. 

Bunu yapmak için, müşteri memnuniyeti ve ürün-pazar uyumu hakkında geri bildirim toplarken, ürün özellikleri hakkında müşteri tabanınızı araştırabilirler. Örneğin, bir pazarlama müdürü şirketin e-posta listesine bir anket gönderebilir ve onlardan ürünle ilgili memnuniyetlerini, ürünü ne sıklıkta kullandıklarını, neyin daha iyi olacağını ve artık olmasaydı nasıl hissedeceklerini sorabilir.

Bu süreç, iyileştirme alanları hakkında fikir verirken müşterilerinizin sevdiği şeyleri ana hatlarıyla belirtir. Olumlu geri bildirim, mevcut müşteri tabanınızın ürününüz hakkında neyi sevdiğini ilettiği için pazarlama ekinde görünebilir. İyileştirme alanları doğrudan ürün geliştirme ekibine veya işletme sahibine gidebilir, böylece ayarlamalar yapabilirler. 

Büyük bir şirkette bu iş bir ürün pazarlama müdürüne düşebilir. Ancak küçük bir ekipte, genel bir pazarlama yöneticisi bu çabalara öncülük edecektir.

2. Bir pazarlama stratejisi oluşturun 

Pazarlama yönetiminin temel taşı, bir pazarlama stratejisi – gelirinizi A noktasından B noktasına götürmek için tasarlanmış bir yol haritası – oluşturmak ve uygulamaktır. Bu, şirketin ürün veya hizmetini pazarlamak için farklı kanallar ve araçlar kullanan somut bir plandır. Bu, pazar araştırması, müşteri görüşmeleri ve hatta müşterilerden gelen geri bildirimleri analiz ederek yapılır.

Tüm pazarlama yönetiminin nihai hedefi satışları artırmak olsa da, bir pazarlama stratejisi Satın Al düğmesine basmak için bir teşvik yaratmaktan çok daha fazlasını içerir. Potansiyel bir müşteriyi markanızı ilk duydukları andan satın aldıkları ana ve ötesine götüren bir müşteri yolculuğu yaratır. Bu müşteri yolculuğu üç aşamaya ayrılmıştır:

  1. Farkındalık aşaması. Bir müşteri, çözmesi gereken bir sorunu olduğunu ve markanızın bir çözüm sunabileceğini fark eder (örneğin, birisi bir yürüyüş gezisi planlıyor ve daha iyi yürüyüş botlarına ihtiyacı olduğunu fark ediyor). 
  2. Düşünme aşaması. Müşteri olası çözümleri gözden geçirir (örneğin, faturaya uyup uymayacağını belirlemek için yürüyüş ayakkabınızın özelliklerini okur).
  3. Karar aşaması . Müşteri, satın alma konusunda bilinçli bir karar verir (örneğin, ayakkabılarınızın makul bir fiyata daha kaliteli olduğunu belirler ve satın alır).

Bir pazarlama stratejisi, her aşamada müşterilere nasıl ulaşılacağını ve onlara ne tür içerik gösterileceğini belirleyecektir. Stratejik pazarlama yönetimi, pazarlama çabalarınızdan ve ekibinizden en iyi şekilde yararlanmakla ilgilidir.

3. Marka mesajı oluşturun

Marka mesajı, bir markanın misyonunu ve kişiliğini ve ürünlerinin değer önermelerini müşterilerine iletir. Başka bir deyişle: Marka mesajı, şirketinizin neyi temsil ettiğini, kimin için olduğunu, neden var olduğunu ve onu neyin benzersiz kıldığını anlatır. 

Pazarlama yöneticileri, pazarlama mesajlarının geliştirilmesine rehberlik edecek yaratıcı fikirlere ve stratejik içgörüye katkıda bulunacaktır. Özellikle şunları oluştururlar:

  • Bir misyon beyanı
  • Konumlandırma ifadeleri
  • Reklam sloganları 
  • Web sitesi kopyası
  • Sosyal medya, e-posta ve daha fazlası için kanala özel kopya

Küçük bir ekipte, bu süreci tamamen sahiplenirler.

4. Pazarlama ölçümlerini takip edin 

Pazarlama yöneticileri, bir kampanyanın performansını ölçmek için aşağıdakiler dahil olmak üzere hedefler belirleyebilir ve temel ölçümleri izleyebilir: 

  • Web sitesi trafiği. Web sitesi metrikleri, sayfa görüntülemelerini, hemen çıkma oranlarını ve her sayfada geçirilen süreyi içerir. 
  • Sosyal medya. Bir pazarlama yöneticisi veya sosyal medya ekibi, platformlardaki takipçilerin, yorumların ve paylaşımların sayısını ve katılım oranını izler. 
  • E-posta. E-posta kampanyaları için temel ölçümler e-posta abonelerini, açık oranı, tıklama oranını ve dönüşümleri içerir.
  • SEO. Bir SEO stratejisinin başarısı, arama sıralamaları, organik oturumlar, tıklama oranı, yeni kullanıcılar ve en iyi anahtar kelimeler ile ölçülür.
  • reklam. Reklamverenler, kampanyalarının başarısını ölçmek için olası satış başına maliyeti, tıklama başına maliyeti, yatırım getirisini ve dönüşüm oranını izler. 
  • Müşteri ilişkileri yönetimi: Müşteriler mutlu mu? Yüksek bir kayıp oranı var mı?

Bu ölçümleri izlemek, pazarlama kampanyalarınızın ve pazarlama programlarınızın durumu hakkında değerli veriler sağlar ve bunların küçük işletmeniz üzerindeki etkisini göstermeye yardımcı olur. Örneğin, e-postalardaki açılma oranlarını izlemek, e-posta bültenlerinizin müşterilerin markanızla etkileşim kurmasını sağlamada ne kadar başarılı olduğunu size bildirebilir. Yeterince açık olmuyor mu?

Konu satırlarında ince ayar yapabilir veya resimler ve emojiler ekleyebilirsiniz. Her ay veya üç ayda bir sayfa görüntülemelerini incelemek, bir şirketin SEO stratejisi ve içeriğin nasıl geldiği (veya gelmediği) hakkında ilgili geri bildirim sağlayabilir. Pazarlama yöneticileri, bu verileri, ek kaynakların nereye tahsis edileceği, pazarlama çabalarının nerede duraklatılacağı veya tamamen farklı bir eylem planının nerede gerçekleştirileceği gibi bilinçli eylemlere çevirebilir.

5. Harika bir ekip oluşturun 

İşiniz büyüdükçe, bir pazarlama müdürünün, büyüyen bir pazarlama karmasına ayak uydurmak ve çok ihtiyaç duyulan desteği almak için bir ekip veya yüklenici tutması gerekebilir. 

  • Beklentileri belirler. Bir pazarlama yöneticisi ölçülebilir hedefler belirler ve ekibin pazarlama çabaları için beklentileri iletir.
  • Çıktıyı gözden geçirin. Bir pazarlama yöneticisi, ekibin çıktılarını ve performansını periyodik olarak gözden geçirebilir ve ayarlamalar yapabilir. Örneğin, sosyal medyada katılım düşükse, hangi yeni taktikler daha fazla beğeni, paylaşım ve takip oluşturmaya yardımcı olabilir? 
  • Bir lider olarak hareket edin. Bir pazarlama yöneticisi bir ekip kurduğunda, insanların ve pazarlama çalışmalarının yöneticisi olur. Gelişmekte olan kanal uzmanlarına rehberlik edecek ve grubu desteklemek için kaynakları güvence altına alacaklar. Ayrıca hedefler belirlemek ve sonuçları paylaşmak için liderlikle bağlantı kuracaklar. 
  • Araçları ve kaynakları denetler. Bir pazarlama yöneticisi, sosyal medya zamanlayıcı, e-posta pazarlama platformu, tasarım programı, görev yönetimi aracı, SEO anahtar kelime araştırma aracı, analitik araçları ve pazarlama otomasyon araçlarını içerebilen iş için doğru araçları sağlamaya yardımcı olabilir  .
  • Süreçler ve iş akışları oluşturun. Bir pazarlama yöneticisi, ekip için belirli süreçler ve iş akışları oluşturabilir. Yerinde bir iş akışına sahip olmak, ne yapılması gerektiği, ne zaman ve kim tarafından yapılması gerektiği ile ilgili soruları ortadan kaldırabilir, böylece herkes tanımlanmış pazarlama çabalarıyla görevine devam eder.
  • Pazarlama bütçesini yönetin . Bir pazarlama yöneticisi, yazılım ve araçları, personel maaşlarını, etkinlikleri ve reklam maliyetlerini içerebilen pazarlama bütçesini de yönetebilir. 

İlk pazarlama işe alımını yapmak, küçük işletme sahiplerinin pazarlama sorumluluklarını bir profesyonele dönüştürmesine yardımcı olabilir. Sonuç, satış artışı ve işletme sahibinin büyük resme odaklanması için daha fazla zaman olmalıdır.

Etkili pazarlama yönetimi genellikle pazarlamanız için başarının anahtarıdır ve doğru yapıldığında önemli bir rekabet avantajı sağlayabilir. Dijital pazarlamadan aradaki her şeye, pazarlama yönetimini ciddiye almaya başlamanızın zamanı geldi.

shopify‘nin katkılarıyla

Hazır haber blog sitesi
- reklam -

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

İlgili Yayınlar

AdSense: Otomatik Reklam vs. Manuel Reklam

AdSense reklam konusunda sürekli en iyi performansı yakalayabilmek için güncel gelişmeleri olabildiğince takip etmeye ve uygulamaya çalışıyorum. Bloglarımdan biriyle bu konuda denemeler yapıyor ve...

AdSense ve Dijital Reklamcılık Sektörüne “ÇEREZ” Darbesi!

Çerezler çerezler çerezler... Son zamanlarda blog sitelerinden reklam kazancı sağlayanların gündemini meşgul eden konulardan biri de çerezler. "Biri de" dediğime göre başka bir şey daha...

Veri Analitiği ile Pazarlama Stratejilerinizi Nasıl Geliştirebilirsiniz?

Günümüzde işletmeler, müşterilerinin ihtiyaçlarını anlamak ve onlara daha iyi hizmet sunmak için veri analitiği kullanmaktadır. Pazarlama stratejileri de bu verilerin kullanımıyla geliştirilebilir. Veri analitiği,...

Instagram’da ne sıklıkla paylaşım yapılmalı?

Instagram'da ne sıklıkta gönderi paylaşılacağını bulmak, platform için herhangi bir stratejinin temel direğidir. Aynı zamanda bir denge unsurudur. İçeriğinizi kimse görmeyecek kadar az gönderi yapmak istemezsiniz,...

E-Ticaret Sitesine Müşteri Çekmek İçin 10 Strateji

Kimse ziyaret etmiyorsa, online mağazanız üzerinden satış yapmanız imkansızdır. Sorun: Girişimciler, herhangi bir web sitesi ziyaretçisinin iyi biri olduğunu düşünme tuzağına düşüyor. Gerçekte, düşük kaliteli trafik...

Okumaya Devam Edin